Da, sunt liber să spun. Astăzi despre Cetatea Alba Carolina

Am luat decizia de a mă apuca de scris pe aces blog, făcând acest lucru în mod consecvent, mai ales acum când este nevoie să iau o poziţie faţă de ceea ce se întâmplă în oraşul meu. Motivele sunt multiple şi vor putea fi deduse în timp din rândurile articolelor care vor apărea aici.
Scriu astăzi despre lucrările de pe interiorul Cetăţii Alba Carolina, care au născut mari tulburări în Alba Iulia, în ultima vreme. Nu o să mai fac o înşiruire a evenimentelor ci o să mă refer punctual la anumite aspecte. Cetatea noastră este comparată cu alte Cetăţi de tip Vauban din Europa; nimic ieşit din comun până aici. Trebuie să precizăm că Cetăţi de acest tip, precum cele din Franţa, au beneficiat de lucrări de conservare şi au fost puse în valoare cu mult timp înaintea celei din oraşul nostru. Privitor la lucrările din Cetatea noastră, colegul meu de la Radio Reîntregirea, Dan Lungu, a ridicat problema piaţetei şi a locurilor de parcare, care ar strica aspectul zonei şi ar fi nepotrivite pentru interiorul Fortificaţiei Bastionare din Alba Iulia. În acest sens el a lăsat un link într-un comentariu postat la acest articol de pe blogul lui Andrei. Urmând linkul găsim un site cu mai multe Cetăţi de tip Vauban, date ca model. Chestiunea este că tocmai printre pozele care prezentau două cetăţi: Arras şi Longwy, am putut observa şi o piaţetă cu copaci de dimensiuni mai mici, aşa cum se doreşte şi la noi, în parcul Custozza, respectiv, maşini parcate pe una din laturile acestei piaţete. haideţi să vedem:











După cum vedeţi se poartă şi piaţeta, şi locurile de parcare şi copacii de dimensiuni mai mici.

10 comments:

Unknown 11 March, 2011 03:36

Da, asta in conditiile in care si din pozele postate de tine se vede ca restul cetatii e plin de arbori, ceea ce nu se poate vorbi despre Alba Carolina, unde oameni se ocupa cu taiatul arborilor si plantatul tufelor. Oricum, ideea pe care voiati voi sa o acreditati cum ca in mai toate cetatile de tip Vauban din Europa exista cel mult vegetatie pitica este o "infrumusetare" grosolana a realitatii.

Dan Agrisan 11 March, 2011 03:37

Da, asta in conditiile in care si din pozele postate de tine se vede ca restul cetatii e plin de arbori, ceea ce nu se poate vorbi despre Alba Carolina, unde oameni se ocupa cu taiatul arborilor si plantatul tufelor. Oricum, ideea pe care voiati voi sa o acreditati cum ca in mai toate cetatile de tip Vauban din Europa exista cel mult vegetatie pitica este o "infrumusetare" grosolana a realitatii.

Unknown 11 March, 2011 03:43

Frumoase imagini. Sper ca ai remarcat si multimea de arbori (deloc pitici) din interiorul si din afara cetatilor. La noi acestia nu prea exista, si cei care mai sunt in picioare urmeaza sa fie tatiati pentru a face loc asa-ziselor spatii verzi: peluze si jardiniere. Ti-ai pus problema ca poate nu se facea atata tamtam despre Custozza daca restul cetatii arata asa cum arata cetatile din pozele tale? Oricum, ati "infrumusetat" grosolan realitatea cand ati incercat sa acreditati ideea ca mai toate cetatile Vauban sunt niste spatii sterpe cu piete si pasuni, cand lucrurile stau exact pe dos.

Dragusin Emanuel Mihai 11 March, 2011 05:23

Către cei doi Dan - asta, dacă sunt doi. Nu sunt radical. Nu văd lucrurile doar în alb şi negru. Tind să cred că există o cale de mijloc. Nu susţin, că doar una dintre părţi are dreptate 100%. Cred că întreaga Cetate ar arăta mai frumos, mai natural, dacă ar fi mai mulţi copaci, mai multă verdeaţă. Dar în naivitatea mea, am încredere că acest aspect nu va fi pierdut din vedere de cei care se ocupă de restaurarea Cetăţii. Imi pare rău că în toată această defensivă a celor care păzesc parcul Custozza se uită felul în care arăta Cetatea Alba Carolina înainte de lucrări şi cum arată acum. Sper că până la urmă se va ajunge la un consens prin care cu toţii să avem de câştigat. Vă mulţumesc pentru comentarii,

Unknown 11 March, 2011 05:51

E vorba de acelasi Dan, doar ca mi s-a sters de fiecare data comentariul si a trebuit sa-l repostez cumva. Nici noi nu suntem chiar puristi, ci sustinem o solutie care sa tina cont de mediul inconjurator, adica de o dezvoltare pe termen lung a spatiului respectiv, mai lunga decat un mandat de primar. Si eu apreciez ceea ce s-a facut pana acum in cetate, dar nu vad, totusi semne ca s-ar dori pe viitor plantarea mai multor arbori in alte zone, ci tot a unor peluze cu arbusti. Se pot gasi solutii.

Anonymous 11 March, 2011 06:04

Dan Agrisan. am mai trimis un post, sper sa ajunga la tine. mersi.

Ioan 11 March, 2011 08:38

Decizia de a scrie despre situatia lucrarilor este ok, insa faptul ca esti de acord cu taierea copacilor din Parcul Custozza ma face sa ma indoiesc de bunele tale intentii ca cetatean al orasului. Avand in vedere ca Cetatea Alba Carolina nu este chiar un loc privat, ar trebui sa-ti dea de gandit. Care e scopul lucrarilor? Cine este beneficiarul lucrarilor? In mod normal ar trebui sa se tina cont de locuitorii orasului si de opinia acestora cand se fac astfel de lucrari. Orice modificare ar trebui discutata cu opinia publica, ar trebui sa aiba autorizatii de mediu, de la Primarie etc. Autoritatile locale ar trebui sa tina cont protestele oamenilor referitoare la distrugerea parcului. Nu e vorba de niste copaci oarecare, poate nici chiar de faptul ca sunt seculari, ci de ceea ce reprezinta acest parc din punct de vedere cultural si sufletesc pentru locuitorii orasului Alba Iulia.
Faci comparatii cu alte Cetati din Europa, insa nu ai idee ce reguli stricte exista in tarile la care faci referire, cu privire la protejarea parcurilor si a valorilor culturale. Nu ai idee ca in tarile civilizate ale Europei opinia publica joaca un rol important, iar lucrarile de acest gen nu se fac decat in urma unor autorizatii care sunt emise tinandu-se cont de criterii culturale, ecologice, sociale etc.
Este evident ca sunt interese politice si financiare in spatele acestor lucrari, aspecte pe care n-o sa le intalnesti in Occidentul Europei. Inteleg oarecum tentativa ta de a sustine aceste lucrari, dle Dragusin, avand in vedere ca esti implicat si tu in afacerea asta, si ca de acolo iti iei si tu salariul, dar nu veni sa ne spui noua ca vrei sa iei pozitie fata de ce se intampla in orasul tau. E orasul nostru! Trebuie sa tinem cont de ce isi doresc cetatenii acestui oras, trebuie sa tinem cont de valorile culturale si de aspectul ecologic.

Dragusin Emanuel Mihai 11 March, 2011 12:43

@Ioan,nu trebuie să te îndoieşti deloc de bunele mele intenţii în privinţa oraşului. De asemenea, o concluzie în acest sens nici nu poate fi trasă numai dintr-o opinie privind păstrarea sau nu a unor copaci. Pe de altă parte treaba cu autorizaţiile e depăşită; vrei să apui că se lucrează fără aprobări, fără toate actele necesare? Hai să fim serioşi. Lucrările acestea nu sunt executate de nişte bişniţari. E un proiect finanţat din fonduri europene şi cu avizul Ministerului Culturii, din vremea liberalului Iorgulescu.

În altă ordine de idei, Ioan, poate ai văzut care a fost interesul albaiulienilor faţă de mişcarea de protest de astăzi. Sincer, dacă ar fi ieşit din acea mulţime cei care au legături cu un partid, ar fi rămas foarte puţini oameni.

Un sondaj în Alba Iulia pe tema parcului Custozza nu ar avea o soartă mai bună decăt cel de la Sebeş privind închiderea Kronospanului.

danlungu 12 March, 2011 01:37

Dragă Emanuel,
Mulţumesc că ai intrat pe site-ul pe care ţi l-am trimis. Vezi totuşi şi cum arată şanţurile interioare în ARAS. Este un parc cu copaci seculari. Legat de parcările din piaţeta respectivă să ştii că piaţeta nu este în interiorul cetăţii este în afară (de fapt chiar la intrare în cetate) acolo unde susţin şi eu că ar trebui să existe parcări. Adică eu cred că fiecare dintre noi putem merge câteva zeci de metri pe jos. Despre Aras cred că imaginile vorbesc de la sine are o piaţetă pentru că cetatea avea şi rol militar dar şi rol comercial. DAR de jur împrejur are foarte mulţi copaci cam vreo 5 parcuri de tip Custozza. Nu are însă în piaţetă parcări de maşini.
Oricum site-ul pe care ţi l-am trimis ar trebui să-l analizăm fiecare din noi. În viitor cu ei ne vom lupta pentru atragerea turismului

danlungu 12 March, 2011 01:39

Am uitat să mă semnez... SCUZE

Dan LUNGU